اطلاعات سفر

مفقود شدن بلیت مسافر:در صورت خرید از اژانس های مسافرتی چنانچه بلیت مسافر مفقود شود ، او می تواند در زمان اداری به ایستگاه راه آهن مراجعه نموده و بلیت مجدد دریافت کند.

تأخیر حرکت قطار از مبدأ: تأخیر در شروع حرکت قطارهایی که مسافران آن از باجه کنترل بلیت عبور و در سکو یا داخل قطار قرار گرفته اند جزو تأخیر نهایی آنها در مقصد محاسبه و مورد ملاک برای پرداخت خسارت قرار می‌گیرد.

تاخیر بیش از حد مقرر قطار در رسیدن به مقصد: اگر تاخیر ناشی از حوادث طبیعی نباشد و ناشی از قصور راه‌آهن یا شرکتی که حمل مسافر را بعهده دارد باشد در صورت تاخیر بیش از حد مجاز (طبق جدول مندرج در همین سایت) به مسافر ۵۰ درصد بهای بلیت، بعد از کسر خدمات (خدمات ایستگاهی و پذیرایی) حداکثر تا یک‌ماه پس از تاریخ حرکت پرداخت می‌شود.
         ضمناً در صورت گذشتن از وعده غذایی (صبحانه: ۸صبح، نهار: ۱۳ ظهر، شام: ۸شب) یک وعده پذیرایی رایگان نیز انجام می‌شود.

تاخیر قطار که منجر به جا ماندن مسافر از قطار بعدی شود: در صورت تأخیر بیش از زمان معین که منجر به جاماندن مسافر از قطار بعدی شود، چنانچه فاصله بین ورود قطار قبلی و حرکت قطار بعدی بیش از ۳ ساعت باشد و همچنین هر دو بلیت به نام مسافر باشد، وجه کامل بلیت قطار بعدی پرداخت یا مسافر با قطارهای بعدی اعزام می شود.
         چنانچه این تأخیر منجر به اقامت در شب شود، هزینه اقامت و غذا به عهده شرکت ریل سیر کوثر می باشد. در صورت اعزام با قطار درجه‌ پایین‌تر مابه التفاوت بلیت به مسافر پرداخت می‌شود و در صورت اعزام با قطار درجه‌ بالاتر، مابه التفاوت از وی دریافت نمی‌شود

 انصراف مسافر قبل از شروع سفر به علت تأخیر حرکت قطار در مبادی حرکت: در صورت تأیید تأخیر بیش از یک‌ساعت و اطلاع‌رسانی به مسافران با شرط باز بودن باجه فروش بلیت ایستگاه و عدم استفاده شدن بلیت تا قبل از حرکت قطار، وجه کامل بلیت در همان‌روز و در ایستگاه مبدأ پرداخت می‌شود

ابطال بلیت: حداکثر تا یک‌ساعت پس از صدور بلیت در مراکز فروش بلیت به شرط عدم حرکت قطار، باز بودن مرکز فروش، ابطال بلیت فقط در همان مرکز صادر کننده با پرداخت وجه کامل آن امکان‌پذیر است. تأکید می گردد مقررات ابطال بلیت برای بلیتهای اینترنتی و خریداری شده از کیوسک وجود ندارد و این دسته از بلیتها را فقط طبق قوانین استرداد می توان مسترد نمود

لغو برنامه حرکت قطار: وجه کامل بلیت، تا یک‌ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه‌ی مراکز فروش به مسافر پرداخت می‌شود یا می‌تواند با اولویت، بلیت برای قطارهای بعدی تهیه کند

لغو برنامه رفت قطار برای دارندگان بلیت رفت و برگشت: چنانچه بلیت رفت و برگشت یکسان و همنام باشد، وجه کامل بلیت رفت حداکثر تا یک‌ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه مراکز فروش به مسافر پرداخت می‌شود و یا در صدور بلیت قطارهای بعدی اولویت خواهد داشت. در صورت تمایل مسافر، وجه کامل بلیت برگشت نیز پرداخت می‌شود. حداکثر زمان استرداد بلیت برگشت۳ ساعت قبل از حرکت قطار می‌باشد

لغو حرکت قطار در حین سفر و بازگشت مسافران به ایستگاه مبدأ: چنانچه بلیت به نام مسافر باشد، وجه کامل آن حداکثر تا یک‌ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه مراکز فروش پرداخت می‌شود.

لغو حرکت قطار در حین سفر و اعزام مسافران به مقصد با سایر وسائل نقلیه: چنانچه توقف ناشی از حوادث طبیعی نبوده و رسیدن مسافران به مقصد با تأخیری بیش از زمان معین انجام شود، 50درصد بهای بلیت بعد از کسر خدمات (هزینه پذیرایی و خدمات ایستگاهی) حداکثر تا یک‌ماه پس از تاریخ حرکت پرداخت می‌شود

از کار افتادن کامل تهویه: در صورتی که بلیت به نام مسافر باشد، ۵۰ درصد بهای بلیت بعد از کسر خدمات هزینه پذیرایی و خدمات ایستگاهی به مسافر حداکثر تا یک‌ماه پس از تاریخ حرکت تحت شرایطی پرداخت می‌شود.

تغییر اجباری جای مسافر به دلیل انفصال واگن در میان راه: در صورتی که بلیت به نام مسافر باشد، چنانچه به کوپه‌ای با درجه مشابه مندرج در بلیت انتقال یابد ۵۰ درصد بهای بلیت بعد از کسر خدمات هزینه پذیرایی و خدمات ایستگاهی و در صورت انتقال به کوپه‌ای با درجه پایین‌تر یا رستوران و غیره، ۱۰۰ درصد بهای پایه بلیت پس از کسر خدمات هزینه پذیرایی و خدمات ایستگاهی به مسافر حداکثر تا یک‌ماه پس از تاریخ حرکت پرداخت می‌شود

صدور بلیت برای کودک: برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال تمام، با ارائه‌ی شناسنامه در مراکز فروش و یا به صورت اینترنتی، بلیت نیم بها صادر می شود.

صدور بلیت برای طفل: برای کودکان زیر۲ سال بدون اختصاص جا،با پرداخت ۱۰ درصد بهای بلیت، بلیت طفل صادر می‌شود. درصورت تقاضای جا برای اطفال زیر دو سال، بلیت نیم بها برای استفاده در کوپه والدین صادر خواهد شد.

قوانین استرداد بلیت:
بلیت قطارهای مسافری درکلیه‌ی مراکز فروش رایانه‌ای بلیت (در ساعات کاری نمایندگی‌های فروش) با ارائه‌ی کارت شناسایی طبق مقررات زیر، قابل استرداد می‌باشد و نیازی به مراجعه به مرکز خرید بلیت نیست.

قوانین پرداخت بهای بلیت پس از استرداد:
– تا ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت قطار، ۹۰ درصد بهای بلیت پرداخت می‌شود.
– از ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت تا ۳ ساعت پیش از حرکت قطار، ۷۰ درصد بهای بلیت پرداخت می‌شود.
– از 3 ساعت مانده به حرکت تا لحظه‌ی حرکت قطار۵۰ درصد بهای بلیت پرداخت می‌شود.
– استرداد بلیت پس از حرکت قطار امکان‌پذیر نمی‌باشد.

خدمات ویژه خانواده شهدا و جانبازان: صدور بلیت نیم‌بها برای جانبازان عزیز و خانواده‌های معظم شاهد (با ارائه اصل کارت شناسایی معتبربنیاد مربوط) بصورت رفت و برگشت در کلیه مراکز فروش امکان‌پذیر است. ضمنا همراه داشتن کارت کامپیوتری مربوطه در حین سفر جهت کنترلهای مربوطه الزامی است.چنانچه حسب تشخیص بنیاد، حضور یک نفر همراه با جانباز الزامی باشد، با ارائه معرفی‌نامه از بنیاد، بلیت فرد همراه نیز نیم بها صادر می شود.

اولویت خانواده محترم شهدا و جانبازان: برای ارج نهادن به مقام والای شهدا وخانواده محترم ایشان و جانبازان عزیز دفاع مقدس در هنگام مراجعه برای تهیه بلیت به باجه‌های لیست انتظار ایستگاه‌ها، این عزیزان در اولویت قرار داده می‌شوند.

خدمات ویژه معلولان: باجه خدمات امداد در ایستگاه راه‌آهن، آماده ی خدمات‌دهی به جانبازان، معلولان و افراد نیازمند به خدمات پزشکی می‌باشد.
برای تردد ویلچرها در ایستگاههای اصلی، آسانسور و سطح شیب دار تعبیه شده است.در قطار ویلچر برای افراد نیازمند موجود می‌باشد.

چند یادآوری

 در صورت امکان رزرو قطارهای ریل سیر کوثر به همراه هتل، نوع اتاق و مدت اقامت می بایست بطور دقیق برای هر بلیت انتخاب گردد.
برای پذیرش مسافر در هتل، همراه داشتن اصل کارت ملی و شناسنامه الزامی است و ملاک احراز زوجیت مطابق قوانین هتل‌های ایران، تنها ذکر نام همسر در شناسنامه‌ها می‌باشد. در غیر اینصورت هتل از ورود مهمان جلوگیری خواهد کرد و مطابق قانون کنسلی هتل مربوطه، عمل می‌گردد

پذیرایی در برخی قطارهای ویژه، اختیاری و با درخواست مسافر انجام می‌شود. لذا هنگام تهیه بلیت و در صورت تمایل به پذیرایی در قطار با پرداخت هزینه مربوطه بلیت خود را دریافت نمایند.

پرداخت خسارت، با ارائه‌ی اصل شناسنامه یا کارت شناسایی معتبر به همراه یک برگ کپی آن و بلیت تا یک‌ ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه‌ی مراکز فروش بلیت امکان‌پذیر است.

درصورت مشاهده‌ی افراد بدون بلیت در قطار ، رئیس قطار موظف است بهای کامل بلیت را از مسافر با صدور قبض مربوط و ارایه آن به مسافر، دریافت کند.

درصورت عدم خرید بلیت توسط خانواده محترم شاهد یا شخص جانباز در قطار، رئیس قطار موظف است بهای کامل بلیت را از مسافر با صدور قبض مربوط و ارایه آن به مسافر، دریافت کند.

 درصورت خرید بلیت نیم بهاء (خانواده محترم شاهد، شخص جانباز و خردسال) و عدم حضور مسافر در قطار، رئیس قطار موظف است مابه التفاوت بهای بلیت را تا تمام بهاء از مسافر با صدور قبض مربوط و ارایه آن به مسافر، دریافت کند.

 صدور قبض در قطار برای مسافر بدون بلیت، به منزله‌ی تأمین جا برای وی نمی‌باشد.

توجه ویژه
بلیت قطارهای ریل سیر کوثر را فقط از طریق مراکز مجاز فروش بلیت یا سایت ها و اپلیکیشن های مجاز تهیه کرده و به نکات زیر توجه نمایید:
مسافر باید هنگام خرید بلیت شماره تلفن همراه خود را به اپراتور فروش بلیت ارائه دهد و یا در خرید های غیر حضوری شماره صحیح خود را در قسمت مربوطه درج نماید و پس از صدور بلیت بطور آنی پیامکی مبنی بر تایید خرید و اطلاعات بلیت صادره را در شماره همراه خود دریافت کند. درصورت خرید بلیت قطار شرکت ریل سیر کوثر و عدم دریافت پیامک مربوطه حتما در فرآیند خرید مشکلی وجود دارد و لازم است بلافاصله موضوع از طریق پشتیبانی همان سامانه (مراکز فروش، اپلیکیشن ها و وب سایتهای مجاز ) پیگیری نماید
.

آشنایی با ایستگاه

برنامه نماز
در مسیرهایی که مدت مسافرت به اندازه‌ای است که مسافران برای ادای فریضه نماز باید از قطار خارج شوند، قطار در ایستگاه‌هایی که از قبل هماهنگ شده است به مدت ۲۰ دقیقه توقف می‌کند و مسافران محترم می‌توانند با توجه به علائم راهنمای نصب شده در ایستگاه و نیز راهنمایی مأموران نسبت به انجام آن اقدام کنند.

 در ایستگاه‌هایی که برنامه نماز در آن اجرا می‌شود امکانات لازم (وضوخانه، نمازخانه، صندلی ویژه نماز جهت معلولان و… ) پیش‌بینی شده است. همچنین مسافران می‌توانند از سایر امکانات ایستگاه ظرف مدت اعلام شده استفاده کنند.

 قبل از رسیدن قطار به ایستگاه محل برگزاری برنامه نماز، مهماندار سالن موضوع را به اطلاع مسافران محترم می‌رساند تا آمادگی لازم را کسب کنند.

مسافران محترم در هنگام ترک قطار جهت ادای فریضه نماز لازم است فردی را برای نگهداری از اموال خود در کوپه محل استقرار خود بگمارند.

نظر به اینکه امکان توقف بیش از ۲۰ دقیقه برای قطارهای مسافری وجود ندارد، مسافران باید زمان‌بندی درستی برای ادای فریضه نماز و بازگشتن به کوپه محل استقرار خود در نظر بگیرند.

با توجه به اینکه ممکن است دو یا چند قطار به‌صورت هم‌زمان در یک ایستگاه برای نماز توقف داشته باشند، هنگام سوار و پیاده شدن، ضمن رعایت نکات ایمنی دقت کنید به اشتباه سوار سایر قطارهای متوقف در ایستگاه نشوید.

آشنایی با مامورین ایستگاه و وظایف آنها
رئیس و معاون سالن ایستگاه
۱. پاسخ‌گویی مناسب و رفع مشکلات مسافران، پیمانکاران و کارکنان ایستگاه
۲. نظارت بر حسن ارائه خدمات مناسب به مسافران محترم
۳. نظارت بر حسن کار کلیه تجهیزات ایستگاه
۴. نظارت بر حسن انجام کار پیمانکاران ایستگاه ‏
۵. انعکاس مشکلات و نقایص غیرقابل رفع به مدیریت ارشد جهت ارائه راهکار‏
۶. هماهنگی در خصوص اجرای اقدامات عمرانی، تجهیزاتی و خدماتی ایستگاه
۷. برنامه‌ریزی، هماهنگی و پیگیری برای دریافت پیشنهادهای مسافران و ایجاد امکانات موردنیاز آنان ‏ برای خدمات‌‌دهی مطلوب

متصدی کنترل بلیت

۱. کنترل بلیت مسافر با اوراق شناسایی معتبر
۲. ممانعت از ورود مسافران بدون بلیت یا دارای بلیت غیرمعتبر به سکوها ‏
۳. رعایت حسن سلوک و برخورد مسؤولانه با مراجعان وکارکنان
۴. هدایت مسافران دارای بلیت مشکل‌دار به مدیریت ایستگاه

متصدی اطلاعات
۱. پاسخ‌گویی مناسب به سؤالات مراجعان
۲. راهنمایی و هدایت مراجعان به واحدها و قسمت‌های موردنظر
۳. اعلام آخرین وضعیت قطارهای مسافری از طریق سیستم صوتی ‏
۴. اعلام موارد افراد گمشده یا پیدا شده از طریق سیستم صوتی
۵. اعلام پیام‌های عمومی مورد نیاز مراجعان ایستگاه از طریق سیستم صوتی

پزشک و بهیار واحد خدمات ویژه
۱. ارائه خدمات رایگان امدادی به مسافران، مستقبلین و کارکنان ایستگاه
۲. جابه‌جایی مسافران ناتوان با ویلچر از قطار تا وسیله نقلیه جهت خروج مسافر از ‏ایستگاه ‏
۳. جابه‌جایی مصدومان قطار توسط آمبولانس «به‌صورت رایگان» به نزدیک‌ترین بیمارستان

متصدی واحد اشیای جامانده مسافران در قطار و ایستگاه‌های مسافری
۱. دریافت اشیای جامانده از مسافران در قطار و ایستگاه‌های مسافری از مهمانداران قطار‌، کارکنان ایستگاه یا مسافران و دادن رسید اشیا به تحویل دهنده
۲. ثبت مشخصات اشیای پیدا شده در سیستم کامپیوتری
۳. ثبت درخواست‌های مسافرانی که اشیای خود را گم کرده‌اند
۴. پیگیری برای پیداشدن اشیای جا مانده و پاسخ به مسافرانی که اشیای خود را گم کرده‌اند
۵. تحویل اشیای جا مانده مسافران به صاحبان آنها در قبال اخذ رسید

سوالات متداول

سوالات متداول